Julo Rybák: Dobro víťazí
„Sú vzácne duše, ktoré nám sú pridelené. Stretávame sa s nimi po kadejakých okľukách a náhodách. Sú s nami späté, ako spojené nádoby. Aj keby sme ich chceli odsunúť a ony nás, vždy sú tu. Pri týchto spojeniach panujú nepreskúmané zákony atraktivity a spolupatričnosti. Neviditeľné závislosti a synchronizácia vnútorných oblastí. Od pocitu telesnej i duševnej zodpovednosti až po neviditeľné obetovanie, zacláňanie žičlivosťou až po modlitbu. A tak svet rastie vždy len láskou. Preto toľko vrážd a iného zla vyšlo naprázdno.“
(Pavol Strauss, Odvrátený hlas)
Akým zázračným režisérom je Život! Dokáže tak pospletať príbehy, udalosti a osudy, že by to bolo nad sily aj tej najväčšej ľudskej fantázii. Takým zázračným dielom režiséra-Života bolo aj stretnutie národnej umelkyne Márie Medveckej s MUDr. Pavlom Straussom. To je však príbeh – spolu so vzájomnou korešpondenciou – na celú knihu, z ktorého sa mi pri tejto príležitosti žiada vybrať len jeden – tiež zázračný fragment. Roku 1985 vydáva Fedor Mikovič knihu svojich rozhovorov s poprednými slovenskými umelcami „Slovo dalo slovo“. V nej sa ušlo slovo aj Márii Medveckej – „So srdcom na palete“. Mária poslala knihu s venovaním pánu Straussovi, a tak si v nej mohol okrem iného prečítať aj jej „ódu na sedemdesiatku“, na ten „najkrajší vek v živote ženy“, keď „už naozaj nič nemusí, ale všetko môže“:
„Hovorím o výhodách sedemdesiatničky, takej, ktorej srdce sa ešte nestačilo zmeniť na pustatinu, neopustila ju senzibilita, nenavštívila nuda a nezaplavila ľahostajnosť. A k tomu sa môže dopracovať každá sedemdesiatnička! V tomto nádhernom pokojnom veku môže človek dokonale prežiť a precítiť i pravú chuť priateľstva, ba i lásky, ktorá spočíva v súznení duší (podč. J. R.). Môže zachytiť oné tajomné posolstvo z toho jedinečného stretnutia, ktoré blúdi priestorom ako rádiové vlny a ktoré sa v mladšom veku zriedkakedy podarí zachytiť v plnej miere. A tak sa človek vlastne nesmierne obohacuje už tým, že má silnú potrebu dávať, a nielen prijímať.“
Pán Strauss sa vtedy (v prvé mesiace roku 1986) zviechal z veľmi ťažkej choroby, a jedným z prvých listov, ktoré dokázala jeho zoslabnutá a roztrasená ruka napísať, bola práve reakcia na spomínanú knihu:
Drahá Mária!
Keď som si prezrel Knihu o slove a čítal som Tvoj múdry príspevok, napadlo mi, že kedysi slávny huslista Hubermann raz napísal, že je nadanie vnútorné štigma a kto je v niečom nadaný, bol by ním aj v iných oblastiach umenia a nielen v tom svojom vlastnom. A tak môžem s radosťou konštatovať, že máš pero tak kvalitné ako štetec. Dvojnadanie bolo a je známkou romantikov. Skoro všetci hudobníci – romantici, napr. Liszt alebo Schumann okrem komponovania aj písali, ba Schumann chcel pôvodne byť spisovateľom.
Marienka, Tvoj život je jednoliaty. Si celá Ty v každom ťahu štetca i v každom slove. Si celá v nich. A to je krása vyplneného života. My, Tvoji nohsledi, len pokrivkávame za Tebou. Ty radostný človek. V tejto konštelácii vnútra korení všetka Tvoja láska k životu. Tak si život zo seba sami tvoríme. Aj odolnosť voči zlu a každej nízkosti.
Preto je nádej najcennejší atribút a zdôraznenie svetla v každej sfére bytia. A z tejto oblasti saje umenie a každá nápaditosť svoje živiny, na okraji radosti.
V tom Ťa od srdca pozdravujem a ďakujem za vzácnu pozornosť
Tvoj Paľo
Nitra 5. 3. 1986
K listu bolo pripísané ubolené post scriptum – také pochopiteľné u autora, ktorému sa nerátal deň, ak „nepošpinil papier“, ako sám o sebe hovorí; ktorý desiatky rokov ukladal svoje rukopisy jeden na druhý do šuplíka, bez nádeje na ich uverejnenie:
P.S. Ľúto mi je, že sa Ti
nemôžem zavďačiť tiež
zásielkou dákej knižky.
Od tých čias uplynulo osem (1994!) rokov. Ani Mária, ani Pavol Strauss nie sú už medzi živými. Ale pomalé a isté Božie mlyny zrejme pracujú v tom smere, aby – v akokoľvek dlhej časovej perspektíve – bolo dobro odmenené, aby spravodlivosť zvíťazila.
Tomu Straussovi, ktorý pred ôsmimi rokmi ľutoval, že nemá v rukách dáku svoju knižočku, aby ju – na revanš – mohol poslať Márii, vychádza pár dní pred jej nedožitou osemdesiatkou kniha ODVRÁTENÝ HLAS, ako najkrajšia kytica, najkrajší verš, najkrajšia spomienka, akých sa Márii pri tejto príležitosti dostane.
Táto kniha je totiž Straussovým zápisníkom z rokov 1984-85 – z prvých rokov ich zoznámenia sa a ich príbuzného zrkadlenia, ústretového prúdenia myšlienok a citov. A tak v nej nájdeme aj záznamy, ktoré sa dotýkajú Márie Medveckej priamo, najmä v súvislosti s návštevou pána Straussa v galérii v Medvedzí a na Máriinej chalupe v Zákamennom v septembri 1985.
(21. 9. 1985)
Po celý deň v sugestívnej atmosfére Márie Medveckej. Prvý a posledný dojem je spomienka na Julka Koreszku. Ten zachytil vo svojich vinohradoch a zazávojovaných krajinách z okolia Moravy dušu kraja Záhoria. Tak je vo veľkom a v Galérii úžasne citlivo a vkusne usporiadanom diele zachytená duša Oravy. Ak si niekto zasluhuje titul národnej umelkyne, je to Mária Medvecká.
Je dielo a človek to isté? Dielo je výraz protuberancií reálnej oblasti duchovna. Keby nás nebolo a keby nebolo toho, čo sme popísali, namaľovali a nakomponovali, tak to vyrazí z iných a v tom istom vnútornom zaradení. Lebo čo chce a čo má byť, to je a bude. To nik a nič nezastaví. (…)
(23. 9. 1985)
Iný je životný pocit lekára, chirurga a umelca. Teraz mám na ume životný pocit maliarky formátu, akou je Mária Medvecká. Má za sebou rozsiahle dielo. Ale žije stále v iskrisku, v nutkavosti diela, stále otvorená téme, ktorá by ju uchvátila. Kus nutkavej prírody alebo ľudských osudov, vzťahov, tragických situácií, hlavy ako z dreva, z kameňa, formovanej duchom. Žije nezaťažená dobou, pláva v tých žičlivých vodách života, vzťahov a pritom je vnímavá pre krásny pohľad, pre krásu vyžarovania dobrého srdca, vzácneho zvuku, vzácneho slova a jeho iskrenia zapaľujúcou myšlienkou. Bolo dobre smieť sa s ňou stretnúť, lebo v nej sa pomestí teplo dobrého srdca a stála dynamika tvorivej duše.
• • •
Keď som pre vydavateľstvo Slovenský spisovateľ chystal návrh na vydanie Straussovej knihy Odvrátený hlas, poznačil som si do Zápisníka: „Pri spomienke na Straussove dni, prežité s Máriou Medveckou, sa mi naraz zazdalo, že tá horlivosť, s akou sa mi žiada, aby práve tento rukopis uzrel čo najskôr svetlo sveta, možno podvedome pramení v pocite, že táto knižočka bude súčasne nádhernou rehabilitáciou Márie – v čase, keď nad ňou už toľkí (aj umelci!) zlomili palicu.“
Som rád, že Život, ten spomínaný zázračný režisér zohral všetko tak, že táto Straussova knižka vyšla – po ôsmich rokoch čakania – práve k Máriinej nedožitej osemdesiatke. Božie mylyny, hoci pomaly, melú isto a skôr alebo neskôr dobro a spravodlivosť víťazia. Deo gratias!
(1994)
Veľkí duchovia, veľkí umelci sa nám veľmi horlivo sprítomňujú i po stáročia. Duchovná komunita sa neprerušuje. Po zosublimovaní ich telesného substrátu sa nám ich duchovná postať intenzívnejšie ponúka.
Duch sa na čas skryje, akoby v jednotlivcoch odletel. Ale pretože je tu, ukáže sa znovu v nových predstaviteľoch, v nových slovenských ideotvorných mozgoch. To potrebuje Slovensko, klan tvorivých duchov.
Tento svet a táto spoločnosť sú založené na záujmových reláciách. Šťastie, keď sa stretnú ľudia mimo záujmovej sféry, ak len koluje v nich tá istá podstata a podobnosť. To boli kedysi kryštalizačné jadrá umeleckých družín, dnes sú základné bunky pre ozdravenie sveta. Svet je tak rozleptaný žieravinou praktického rozumu, že ho len nemožní láskavci stmelia.
Nech hymny kvetov a pukov znejú nečujne v našich srdciach. Život sa utvára a vyvíja v tvorivých protirečeniach, lebo všetko má, ako živá bunka, duchovný náboj zrovnovážený. Plus a mínus vo všetkom.
A tak je i človek ohromujúc jav a zjav. Čo rozdávaš, stretáš, čo tvoríš, ťa vytvára a dotvára. Aký si, v takej morálnej mene si vyplácaný. Rozdávaj dobrotu a ujde sa ti. Vytváraj krásu a budeš jej účastný. Premáhaj bolesť iným a dôjdeš úľavy.
(Pavol Strauss)