Milan Rúfus: Ako sa to začínalo a prečo sa už skončené stále nekončí
Dýchali sme krištáľovočistý vzduch toho istého, krásou požehnaného kraja, obklopovaní atmosférou toho istého prostredia už v čase, keď sme jeden o existencii toho druhého nemali ani tušenia. Liptovský Svätý Mikuláš. Vidiecke mestečko, ktoré vedelo bohato žiť zo svojich vlastných kultúrnych zdrojov a tradícií. Sedávali sme v laviciach toho istého gymnázia. Sýtili sme sa z tých istých prameňov, ibaže v odlišných časových intervaloch. Tak to bolo dané, ako že nikto si nevyberá miesto ani čas svojho príchodu na tento neopakovateľný svet.
Stretnúť sa osobne nám bolo súdené až po rozhodujúcich kapitolách nášho vlastného nezameniteľného bytia. Ako sa hovorí – už hotoví ľudia. On – vtedy nitriansky lekár, ja – učiteľ na Katedre slovenskej literatúry v Bratislave.
x-x
Ani už neviem, kto ho priviedol k nám do Fialkového údolia. Ale už pri prvom našom stretnutí zaznel medzi nami dvoma nezvučný harmonický akord. Určite ho počul aj on, veď jeho druhou múzou bola hudba.
x-x
Nežilo sa mu vtedy dobre. Publikoval totiž niečo v Cyrilo-metodskom ústave v Ríme. Odpoveď starej vrchnosti bola okamžitá: zákaz čokoľvek publikovať doma. Razantná „principiálnosť“ bola vtedy odznakom, ktorý sa nosil na klope dobových kabátov. Prevrátených i neprevrátených.
Nebolo mi problémom pochopiť, ako mu je, veď som čosi podobné zažil v päťdesiatych rokoch ja sám. Ibaže som si ten zákaz publikovať uložil osobne. Dodnes to neľutujem, akokoľvek to vtedy nebolo ľahké. Snažil som sa ho presvedčiť – a darilo sa mi to -, že ak si autor urobí azyl z vlastného šuplíka, to nie je najhorší azyl, ak autorovi žičí nevyspytateľná tvorba.
Tušil, či vedel to, aj on. A vykupoval sa tvorbou, tá mu predsa žičila. Tak sa rodili Zákruty bez ciest, či Človek pre nikoho. Poznal som to jeho „výkupné“ už z jeho rukopisov.
x-x
Takto sa, akýmsi prirodzeným samospádom, začali naše pravidelné stretávania. Najprv ako neodmysliteľná súčasť jeho lekárskych ciest do Bratislavy a pozvoľna aj mojich rodinných ciest do Nitry k nemu na Puškinovu ulicu. Prinášalo to obojstrannú radosť. Diskutovať s ním bolo vzájomným duchovným obohacovaním sa. Zistil som, že počas svojich medických štúdií vo Viedni absorboval európsku dovtedajšiu literatúru vo všetkých jej vrcholkoch a veľmi veľa sa od nej naučil. Tak veľa, že mohol ako básnik debutovať knižkou po nemecky písaných básní.
x-x
Naše návštevy sa pozvoľna stávali zdrojom ťažko opísateľného ľudského múdreho tepla. Ich atmosféru zafixovaljedenfilmový záznam, ktorý spolu so svojou manželkou Evou urobil spoločný priateľ a krajan Janko Kollár.
V to popoludnie bola u Straussov s nami aj Maša Haľamová. Pozvoľna sme sa všetci traja – Maška, Paľko a ja začali otvárať, hovoriac o svojich zážitkoch v oných chvíľach, keď sme sa uchádzali o báseň a ona našu túžbu po nej opätovala. Taktiež o chvíľach, keď tú našu túžbu neopätovala, pretože nebola doma a na svete niet cestovného poriadku, podľa ktorého by sa dalo určiť, kadiaľ sa báseň práve túla. Bolo to magické popoludnie.
x-x
Onedlho nastal čas, keď dôchodca Strauss zistil, že si nutne potrebuje prilepšiť na živobytí. A tak chirurg Strauss začal nadsluhovať na prosektúre.
A tých nemluvných a nehybných, medzi ktorými tam „nadsluhoval“, láskavo nazval: moji tichí pacienti. A bolo v tom toľko súcitu s ľudským údelom, že sa mi pri tom zovrelo hrdlo.
x-x
A napokon sa tým tichým pacientom stal on sám. Začiatok básne, ktorou som sa s ním lúčil, znie takto:
„Budeme vyvolaní po mene
A bude nás tam veľa.“
Tie slová nie sú tam náhodou. Sú vedomou ilúziou na záver Halasovej básne o Jiřím Ortenovi, mladom českom básnikovi židovského pôvodu, ktorého na uliciach Brna zabilo auto gestapa.
„Až v katedrálach budou plout ryby,
tento básník vyvolán bude jménem.“
Aj Pavol Strauss určite bude vyvolaný po mene.
Bol to človek nielen nesmierne múdry.
Bol to človek láskavý a ľudský.
Človek, ktorý sa Bohu vydaril.